«

»

Jan 09 2011

BR55 3100 ombouw naar DCC

Ombouw analoge Fleischmann BR55 3100

( omgenummerd naar NS 4105 ) (Fleischmann nummer 90 4154)

 

Op eurospoor 2010 werden een hoop omgenummerde BR55 3100 gedumpt voor een zacht prijsje van 69 euro.

Traveler
Het enige nadeel van dit lokje is dat hij niet is voorbereid met een NEM stekker voor digitaal bedrijf.
Hieronder een kort verslag van de ombouw, wat best wel een klus is geworden, nou ja ik heb er een klus van gemaakt.
Ik kwam op het idee ( nadat ik een roco lok had gezien met drijfstangverlichting ) om er drijfstangverlichting in te maken en hem direct ook maar te voorzien van led verlichting en natuurlijk ( om het nog eenvoudiger te maken ) een Zimo MX640 Sound decoder.
Allereerst heb ik natuurlijk het lokje analoog getest om te kijken of alles funktioneerde.
De Lok rijdt prima, egaal zonder horten of stoten ( zoals we dat bij Fleischman wel gewend zijn)
Ook de verlichting doet het prima.
Zo, klaar voor de ombouw.

Nadat ik de Lok en Tender uitelkaar had gehaald bleek het motorschildje al een ge├»soleerde versie te zijn, er moet alleen maar 1 baantje bij de zwarte draad ze worden doorgeslepen en klaar was het al. ( de eerste foto’s van het uitelkaar halen heb ik niet kunnen redden van de geheugenkaart na het perongeluk formateren ervan)

De Tender is van metaal en het chassis is dan ook een gezamelijke “massa”, het probleem dat zich dan voordoet met de verlichting kun je op 2 manieren oplossen, de blauwe gemeenschappelijke “plus” niet gebruiken of ombouwen naar led verlichting, ik heb voor de ombouw naar ledverlichting gekozen.

Nadat de gloeilampen zijn verwijderd heb ik een 1208 grote led gebruikt om de verlichting mee op te bouwen.

smd_led

Deze led is aan zich al een beetje geel en heeft niet die ijsblauwe kleur maal is wel mooi helder.

Traveler

ik heb er 2 draadjes aan gesoldeerd en deze direct op de lichtgeleider gelegd, daarna heb ik met een stuke dunne dubbelzijdige tape de led gefixeerd aan de lichtgeleider.

Eronder zie je nog de houder van de gloeilamp, tevens heb ik van het printplaatje wat in de tender zit de aansluiting naar de gloeilamp verwijderd om kortsluiting te voorkomen.

Hierna heb ik de gehele bedrading aangelegd voor de motor, stroomopname welke door de verbinding van de Tender naar de Lok moet worden gebracht.

Ik heb hiervoor Brawa decoderdraad gebruikt ( Conrad decoderdraad is hiervoor niet geschikt, Veel te dik, en veel te stug, ik heb dat dan ook teruggestruurd omdat dit naar mijn mening geen decoderdraad is)

Traveler

Bij de zwarte draad aan het motorschildje links heb ik een baantje weggesneden om zo de “massa” van de tender los te koppelen van de motor, om zo de lok digitaal te maken.

Traveler

De bruine draad welke aan het kleine printplaatje zit is de stroomopname welke van het achterste wiel komt in de tender ( vreemd is dat dit maar van 1 wiel links onder komt, de andere 2 komt geen stroomopname, terwijl de andere wielen boven wel allemaal stroomopname hebben)

Nadat alle draden door de tender/lok verbinding zijn gevoerd kan de tender weer in elkaar worden gezet.

Traveler

Let erop dat de draden goed langs de schroef worden geleid en niet klem zit tussen het gewicht en het chassis en zorg ervoor dat de verbinding tussen de tender en de lok genoeg bewegingsvrijheid heeft.

Traveler

Nu gaan we verder met de Lok, nadat ik deze gedeeltelijk uitelkaar heb gehaald ben ik begonnen om de drijfstangverlichting te maken aan de onderkant van de borders.

Hiervoor heb ik 6 smd led’s gebruikt van groote 603 in de kleur geel.

Deze leds heb ik voorzien van Gelakt koperdraad en deze met een zwarte marker zwart gemaakt.

De leds hem ik per 3 in serie gezet ( per kant ) om ervoor te zorgen dat ik niet te veel draden krijg achter het stuurhuis.

Traveler

Let er wel op de je de goede volgorde van polariteit van de leds krijgt. ( dit kun je testen met een multimeter door deze op de kleinste weerstands meting te zetten en met de meetsnoeren de vlakjes van de smd let te raken, als de led gaat branden is het rode meetsnoer de plus van de smd led )

ik heb in het chassis met een handboortje van 0,3mm gaatjes geboord zodat het chassis straks ook weer past op het onderstel.

Aan de onderkant van de ketel zit een uitsparing waar de ( toch vrij grote ) Zimo 640 decoder net in past.

Op het chassis deel zit een opbouw welke in de onderkant van de ketel valt, hierin heb ik ook met de handboor wat gaatjes geboord om de bedrading naar binnen door te voeren.

Traveler

Ook de SMD led voor het front licht heb ik op deze manier aangesloten met als uitzondering dat ik de blauwe aansluiting naar 1 van de smd leds van de drijfstang verlichting heb geleid.

Traveler

de witte draad heb ik ook door gaatjes in het chassis te boren naar de ruimte van de decoder geleid.

Traveler

Zo, de led voor de front verlichting zit ook op zijn plaats.

Nu de draden van de stroomafnemers nog doorvoeren naar de decoderplaats en de draden kunnen worden aangesloten.

En toen ging het mis!!!

tijdens het strippen van de draaden is er 1 losgeschoten van de print die in de lok zit en de andere is de gehele isolatie eraf gekomen i.p.v. een stukje te strippen.

Dit betekende dat de gehele onderkant moest worden uitelkaar gehaald om bij de print te kunnen komen, aangezien het gehele drijfstangen gedeelte los moest heb ik alles eerst maar eens op de foto gezet hoe het een en ander inelkaar zit voordat ik het uit elkaar ging halen.

Traveler

Links zie je nog net een stukje gestript draad en daaronder zou ook nog een stukje draad uit moeten komen.

Traveler

Detail opname stangen stelsel.

Na eerst het gedeelte met de frontverlichting te hebben verwijderd en het bovenste gedeelte van het stangenstelsel te hebben losgeschroeft ging het eigenlijk van zelf los en was de print met stroomafnemers eenvoudig van bovenaf te los te halen.

Nadat ik er 2 nieuwe draadjes aan had gesoldeerd en het geheel weer inelkaar had gezet waren we weer op het punt om de decoder te plaatsen en aan te sluiten.

Tevens heb ik aan de onderkant van de printplaat de aansluiting van de frontverlichting losgehaald om zo te voorkomen dat er ergens kortsluiting ontstaat.

Traveler

De nieuwe draadjes zitten op hun plaats.

De decoder heeft nu ongeveer zijn plaats en dat wordt dus nog een hele klus.

Traveler

nu eerst de draden doorvoeren naar de ruimte waar de decoder komt te zitten en de border op zijn plaats zetten.

Traveler

Ook even kijken of de ketel en het huis zullen passen met de decoder op zijn plaats.

Nu eerst alles aansluiten.

Traveler

Let er op dat er voor de leds voorschakelweerstanden moeten om te voorkomen dat ze doorbranden.

Ik gebruik hier gewoon standaard koolweerstanden voor met een waarde van 1Kohm en 1/4 watt.

Dit is meer dan voldoende om de led niet door te laten branden, de helderheid is dan nog in te stellen met de CV waarden van de decoder.

Traveler

Door dubbelzijdige klevende kussentjes te plaatsen (die van de kaartjesmaak hobby winkel) op de plaats van de frontverlichting is het eenvoudig de led te plaatsen van de frontverlichting.

Traveler

Door nog een stukje dun dubbelzijdige tape over de led te plakken voorkom je dat hij kan verschuiven.

Nadat alles is aangesloten en natuurlijk op werking gestest kunnen alle krimpkousjes worden gekrompen om kortsluiting tussen aansluitingen te voorkomen.

Nu rest alleen nog de decoder in de ruimte te plaatsen en de lok weer op te bouwen.

Traveler

Nadat de Ketel en het huis zijn geplaatst is de lok weer bedrijfs gereed en kan er met volle teugen worden genoten van mooi geluid, erg mooi gelukt drijfstangverlichting en zeer goede rijeigenschappen.

Traveler

Klaar.

Traveler

Licht aan.

Traveler

Drijfstangverlichting aan.

Traveler

Onder het dak zie je nog net de luidspreker hangen.

Traveler

Achter verlichting aan.

Tot zover een ombouw impressie van de BR55 3100 van Fleischmann.

Erg leuk lokje waarvan de decoder duurder is dan de Lok, tja het is niet anders maar is zijn geld meer dan waard.

Groetjes Adriaan Bodewits

Ps, laat a.u.b. een berichtje achter wat je er van vind.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

code