«

»

Jan 08 2012

Roco Sik 62959 NS 355 Digitaal maken

Roco Sik 62959 NS 355 van decoder voorzien.

foto19

Ik heb al een tijdje een Roco Sikje liggen met Kraan, alleen is deze nog steeds analoog.
Aangezien het sikje zo eenvoudig is uitgevoerd dat er zelfs geen NEM in zit moet er dus het een en ander aan verbouwd worden om hem op de digitale baan te kunnen rijden.
Hieronder een verslagje van de ombouw naar digitaal. ( met een zimo 621 n-decoder. )

Haal allereers voorzichtig het dakje eraf, deze zit met plastic haakjes geklemd aan het bovenframe. ( wees voozichtig met loshalen, ze zijn erg breekbaar, bij mij zijn er 2 afgebroken )

Daarna de 2 schroeven aan de onderkant eruit halen om de kap er af te kunnen halen.

Let hierbij even op bij het losschroeven komen zowel de bovenkap als de onderplaat waar de tandwielen en assen in zitten en de koppelingen volledig los.

Haal vervolgens de motor eruit door de gele klemmetjes een beetje open te buigen zodat de motor er bovenuit verwijderdt kan worden.

foto01

 

Op het kleine printje aan het chassis zitten aan de beide zijkanten 2 spoeltjes en in het midden een condensator, deze moeten worden verwijdert.

foto02

Deze onderdelen zaten aan de linker kant van de klem waar de motor in zat. ( je ziet nog de soldeer eilandjes )

foto03

Tevens wil ik graag dat het zwaailicht op het dak van de SIK gaar branden ( knipperen ), hiervoor moet natuurlijk een lampje worden geplaatst.

Nu zijn daar verschillende mogelijkheden voor, ik heb gekozen voor een helderwitte 602 SMD led.

Aan de SMD-Led heb ik 2 tal koperlak draadjes gesoldeerd en deze met dunne dubbelzijdig tape onder het gaatje welke al in het dak zit geplaatst zodat deze door het gaatje heen schijnt zo de zwaailamp in.

foto04

Nadat de beschermlaag van het dubbelzijdige tape is verwijderdt heb ik met een permanet marker de tape zwart gemaakt om doorschijnen naar de onderkant te voorkomen.

foto05

Tevens zou de cabine moeten worden verlicht en dit heb ik gedaan met een 1206 SMD-Led ( geel ).

De SMD-Led heb ik samen met 2 weerstanden van 1 Kohm op een gaatjesprint gesoldeerd welke later tegen het dak van de SIK wordt gelijmt.

foto07

foto08

Door nu het printje in het dak te lijmen en de draden van het zwaailicht er op aan te sluiten vormt het nu een compact geheel en is zo ook eenvoudig aan te sluiten.

foto09

Nu gaan we de decoder een plaatsje geven.

Deze past prima voorin de lok voor het wormwiel.

Om te voorkomen dat delen elkaar raken en kortsluiting veroorzaken is het handig om een stukje styreen tegen de voorkant van het wormwielhuis te lijmen met een dotje seconden lijm.

zo ontstaat er een plaatje waartegenaan je de decoder kunt plaatsen met een stukje dun dubbelzijdig tape.

De motor en voedings draden heb ik onderlangs laten lopen en deze direct op de print gesoldeerd.

ik heb de draden lekker kort gemaakt zodat deze niet weg kunnen zakken richting wielen en zo de nodige problemen kunnen veroorzaken.

foto11

 

foto12

Nu is verstandig om de draden van de verlichting van de cabine en het zwaailicht bovenlangs te leiden, dit om te voorkomen dat de draden langs het vliegwiel schuren en dan dus weer problemen veroorzaken.

Nu is het zo dat de motor aan de bovenkant open is en dus moeten we daar een stukje styreen overheen maken om zo de draden te beschermen.

foto13

 

foto14

Tevens heb ik het vliegwiel en het stukje styreen met de permanent marker bewerkt om deze, als de cabine verlichting aan is, niet al te veel laten opvallen.

Let er op dat er aan de voorkant iets minder ruimte is dan aan de achterkant.

Het stukje styreen dus aan de voorkant iets smaller maken.

foto16

Tevens is het handig om de verlichtings draden even met een stukje dun tape te fixeren zodat bij het plaatsen van de kap deze niet aan de zijkant tussen de kap gaat zitten.

Plaats nu voorzichtig de kap terug en zorg ervoor dat de tandwielen en assen op zijn plaats zitten, vergeet ook niet de koppelingen voordat je de schroeven erin zet.

Ook de draden van de verlichting dien je door het dak van de SIK te voeren zodat deze op lengte kunnen worden gemaakt en de cabine verlichting en het zwaailicht aangesloten kunnen worden.

foto17

 

foto21

Nu de draden van de verlichting zijn aangesloten kan het dakje erop.

Ik heb hiervoor de standaard draaden van de front en sluit lichten gebruikt omdat de SIK van Roco niet over deze beschikt.

Via de decoder programering zullen we deze uitgangen aanpassen naar F1 en F2.

foto18

 

foto19

 

foto20

Nu Testen.

De verlichting brand prima, alleen is het nu nog zo dat deze met de rijrichting wordt geschakeld.

(foto is genomen met langere sluitertijd, en wisselen rijrichting )

Nu eerst even een aantal CV waarden aanpassen en hij is klaar.

(onderstaande tabel geld voor een Zimo 620 decoder)

Functie CV Waarde
Front licht 33 0
Rear licht 34 0
F1 35 2
F2 36 1
Licht effect zwaailicht 126 24

 

 

 

 

 

Hieronder nog een filmpje van het geheel in werkende toestand.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

code